پس از پایان مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس؛

ریزش قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه پس از پایان مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس و اعلام تهران مبنی بر دریافت معافیت‌هایی برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی کاهش یافت؛ موضوعی که نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه در بازار جهانی را تا حدی کاهش داد.

به گزارش اقتصاد کده، بهای نفت خام برنت با کاهش ۱.۵۳ دلاری معادل ۱.۹ درصد به ۷۹.۰۴ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت نفت برنت در ابتدای معاملات تا سطح ۸۲.۳۰ دلار نیز افزایش یافته بود؛ افزایشی که در پی آغاز پرتنش مذاکرات و تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای ازسرگیری جنگ علیه ایران و همچنین اعلام تهران مبنی بر بستن مجدد تنگه هرمز رخ داد.

همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، پیش از سررسید قرارداد ماه جاری، با ۷ سنت کاهش به ۷۶.۵۳ دلار در هر بشکه رسید. قرارداد فعال‌تر ماه اوت نیز با افت ۵۵ سنتی در سطح ۷۵.۳۰ دلار معامله شد. بازارهای آمریکا روز جمعه به دلیل تعطیلات رسمی تعطیل بودند.

میانجیگران اعلام کردند مقام‌های ارشد آمریکایی و ایرانی نخستین دور مذاکرات خود را در سوئیس به پایان رسانده‌اند. این گفت‌وگوها روز یکشنبه و در چارچوب تفاهمی آغاز شد که هفته گذشته برای تمدید آتش‌بس شکننده میان طرفین به مدت دست‌کم ۶۰ روز دیگر حاصل شده بود.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد تهران در این مذاکرات معافیت‌هایی برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی، آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده و همچنین آغاز برنامه بازسازی و توسعه ایران دریافت کرده است.

تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در مؤسسه IG، گفت: «به نظر می‌رسد مذاکرات سطح بالای آمریکا و ایران در سوئیس پیشرفت‌هایی داشته و دو طرف با تشکیل یک کمیته عالی‌رتبه موافقت کرده‌اند.»

با این حال، به گفته تحلیلگران، هنوز مشخص نیست این اقدامات تا چه اندازه به نتایج عملی و پایدار منجر خواهد شد؛ به‌ویژه در شرایطی که در جنوب لبنان همچنان نشانه‌هایی از تداوم درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله مشاهده می‌شود.

داده‌های حمل‌ونقل دریایی نشان می‌دهد پیش از آغاز مذاکرات، شمار کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز به شکل محسوسی کاهش یافته بود. این اتفاق پس از آن رخ داد که ایران در واکنش به آنچه نقض توافق موقت صلح از سوی آمریکا و اسرائیل خوانده شد، از بسته شدن دوباره این آبراه راهبردی خبر داد.

در همین حال، خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد حملات اسرائیل در جنوب لبنان، تنها یک روز پس از اجرای آتش‌بس با حزب‌الله، دست‌کم ۲۰ کشته بر جای گذاشته است.

تحلیلگران بانک ING در یادداشتی نوشتند: «تحولات اخیر نشان می‌دهد دستیابی به یک توافق دائمی با چالش‌های جدی روبه‌رو است و در طول دوره ۶۰ روزه آتش‌بس، همچنان خطر واقعی تشدید دوباره درگیری‌ها وجود دارد.»

با وجود این ریسک‌ها، قیمت نفت در هفته گذشته بیش از ۸ درصد کاهش یافت. این افت عمدتاً ناشی از امیدواری بازار به افزایش عرضه نفت از طریق آزادسازی محموله‌های معطل‌مانده در خلیج فارس و همچنین احتمال کاهش یا لغو بخشی از تحریم‌های نفتی ایران در قالب توافق احتمالی میان تهران و واشنگتن بوده است.

حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نیز روز یکشنبه اعلام کرد از زمان آغاز تحولات اخیر تاکنون بیش از ۲۵ میلیون بشکه نفت ایران از محدودیت‌های ایجادشده عبور کرده و وارد بازار شده است.

همزمان، امارات متحده عربی، کویت و عراق نیز طی روزهای اخیر حجم بیشتری از نفت خام خود را به مشتریان بین‌المللی عرضه کرده‌اند.

معاون وزیر نفت عراق در امور بالادستی نیز اعلام کرده است بغداد قصد دارد تولید نفت خام خود را به‌تدریج به سطح ۴.۲ تا ۴.۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

این تحولات در مجموع موجب شده است نگرانی معامله‌گران درباره کمبود عرضه نفت در کوتاه‌مدت کاهش یابد؛ هرچند چشم‌انداز بازار همچنان به سرنوشت مذاکرات سیاسی و تحولات امنیتی منطقه گره خورده است.

منبع: خبر آنلاین